خودروهای بدون آینه، دورنمای آینده رانندگی

kia ray.jpg

آیا آینه های جانبی به تاریخ خواهند پیوست؟

با توجه به توسعه اتومبیل های خودران و تکنولوژی های اتوماتیک، قوانین جدید این امکان را برای خودروسازان فراهم می نمایند تا آینه های جانبی را با دوربین ها و نمایشگرها جایگزین کنند.

اگرچه ممکن است این موضوع کمی عجیب و غیر معمول به نظر بیاید، ولی طراحی خودروهای بدون آینه قبلاً در خودروهای مفهومی به کار گرفته شده بودند. این تغییر در آینه ها چه تاثیری در نحوه رانندگی در آینده خواهند داشت؟

نداشتن نقطه کور

حذف آینه های جانبی منجر به حذف بزرگترین مشکل آینه های معمول خودرو می گردد: نقطه کور!!. با استفاده از سیستم جدید پایش از طریق  دوربین (CMS) این مشکل با نصب دوربین های مختلف در خودرو و ارائه تصاویر گسترده تر از اطراف خودرو، مرتفع شده است.

استفاده از این سیستم مشکل دیگر آینه های جانبی را که کثیف شدن در اثر شرایط آب و هوایی می باشد را نیز نخواهند داشت.

افزایش آیرودینامیک

حذف آینه های جانبی مستقیماً بر روی کاهش وزن خودرو موثر خواهد بود. در کنار آن، حذف آینه های جانبی در کمک به طراحی بهتر خودرو و کاهش ضریب مقاومت هوا تاثیر به سزایی خواهد داشت. با افزایش قابلیت های آیرودینامیکی خودرو علاوه بر کاهش مصرف سوخت، شاهد کاهش صدای خودرو در سرعت های بالا خواهیم بود.

انعطاف در طراحی

با حذف آینه های جانبی، طراحان در طراحی خودرو آزادی عمل بیشتری خواهند داشت. برخلاف آینه های جانبی که بایستی در محل مشخصی در خودرو نصب گردند، سیستم مانیتورینگ امکان نصب در مکان های مختلف خودرو را دارا می باشند که این مورد دست طراحان را در ایجاد طراحی بهتر داخلی و خارجی خودرو باز می گذارد.

کیا موتورز تا به حال چندین طرح مفهومی بدون وجود آینهای جانبی را در گذشته معرفی کرده است اما به نظر می رسد با توجه به قوانین جدید و تکنولوژی CMS بزودی این طرح های مفهومی رنگ واقعیت را به خود بگیرند.

اما در کنار تمام این پیشرفت ها، زمان اجرایی شدن این طرح و میزان استقبال از آن جای سوال دارد، اما کیا موتورز تمامی تلاش خود را برای ارائه سیستم کاربردی در این خصوص به کارگرفته است تا بتواند پاسخگوی نیاز آینده دنیای خودرو باشد. نظر شما در خصوص رانندگی بدون آینه های جانبی چه می باشد؟

kia gt.jpg

ارسال نظر