آثار سنگریزه بر روی بدنه اتومبیل‌ها، یکی از عمومی‌ترین آسیب‌های وارد شده بر آن‌ها به شمار می‌رود. سنگریزه‌ها قادرند به بدنه فلزی و همچنین شیشه‌های اتومبیل آسیب برسانند؛ البته میزان آسیب و نوع تخریب سنگریزه‌ها به شدت برخورد و البته اندازه آن‌ها بستگی دارد، از همین رو متخصصان برای رفع اثر اینگونه اجسام از متد‌های مختلفی استفاده می‌کنند. در بسیاری از موارد صاحبان اتومبیل‌ها با بهره‌گیری از روش‌های ساده قادر خواهند بود آسیب‌های وارد شده توسط سنگریزه به بدنه خودرو خود را ترمیم کنند؛ اما گاهی اثر این اجسام شدید‌تر است و آسیب وارد شده به بدنه اتومبیل، باید توسط متخصص ترمیم شود.

رنگ پریدگی خودرو توسط سنگریزه

از عمومی‌ترین آسیب های وارده به بدنه اتومبیل‌ها توسط سنگریزه‌ها، رنگ پریدگی می‌باشد. رنگ پریدگی زمانی رخ می‌دهد که یک جسم سخت بر روی بدنه خودرو شما کشیده شده و رنگ ناحیه آسیب دیده از روی بدنه جدا می‌شود. رنگ پریدگی‌هایی که معمولا توسط حرکت سنگریزه‌ها بر روی بدنه خودرو اعمال می‌شود، ناحیه بسیار کوچکی را شامل می‌شوند؛ همچنین اینگونه تخریب‌ها معمولا شامل لایه اول رنگ بدنه خودرو یعنی لایه پوششی یا رویه می‌شوند و به راحتی قابل ترمیم هستند. برای ترمیم آثار رنگ پریدگی اعمال شده توسط سنگریزه‌ها، می‌بایست از محلول پولیش قوی استفاده کرد. ابتدا ناحیه آسیب‌دیده را به خوبی بشویید و آن را با بهره‌گیری از یک حوله نرم خشک کنید. با بهره‌گیری از آب و یک سمباده نرم ( تراکم بیش از ۱۰۰۰ باشد ) روی نقاط آسیب دیده را سمباده بزنید؛ این عمل باعث می‌شود برآمدگی‌های شکل گرفته از بین بروند و ناحیه مورد نظر ما صیقل و صاف شود. دوباره آن قسمت را با بهره‌گیری از یک حوله نرم خشک کنید. سپس محلول پولیش را بردارید و با استفاده از یک دستگاه بافر کوچک یا پد مخصوص پولیش، نقاطی که دچار رنگ پریدگی شده‌اند را پولیش بزنید. تا زمانی که آثار خراش‌های سنگریزه‌ها از بین رود، پولیش زدن را ادامه دهید. اگر از دستگاه بافر (پولیش زن) استفاده می‌کنید، مطمئن باشید که دارای سری پارچه‌ای و نرم می‌باشد، در غیر این صورت از پد‌های مخصوص پولیش استفاده کنید. پس از پولیش، بدنه خودرو را بشویید و اگر برایتان امکان‌پذیر است، کل بدنه یا حداقل نقاطی که آسیب دیده بود را واکس بزنید؛ این عمل باعث می‌شود خطوط بوجود آمده بر روی خودرو توسط پولیش از بین برود.

فرورفتگی بدنه اتومبیل‌ها، در اثر برخورد سنگریزه‌ها

یکی دیگر از آثار برخورد سنگریزه‌ها بر روی بدنه خودرو، فرورفتگی‌های کوچک است. متاسفانه باید بگوییم که رفع این آثار نیاز به انجام روش‌های صافکاری توسط متخصصان است و قطعا هرکسی نمی‌تواند اینگونه آسیب‌ها را از بین ببرد. فرورفتگی‌های بوجود آمده توسط سنگریزه‌ها، معمولا سطح بسیار کمی را شامل می‌شوند؛ همین موضوع باعث شده که نتوان با بهره‌گیری از روش‌های تغییر دما، اینگونه آسیب‌ها را از بین برد. برای ترمیم فرورفتگی‌های کوچک باید از خمیر مخصوص صافکاری و البته دستگاه مکش استفاده کرد. این خمیر‌ها که مانند آهنربا بر روی بدنه اتومبیل می‌چسبند، باعث می‌شوند نیروی مکش دستگاه به شکل نقطه‌ای اعمال شود و فرورفتگی بوجود آمده توسط سنگریزه‌ها از بین برود.

 

منبع : آرین موتور

ارسال نظر